Home / Czytelnia / Z ostatniej chwili / Konkursy, promocje, okazje / Gdy technologia łączy się z artyzmem

Gdy technologia łączy się z artyzmem

„Solaris” Antoniny Janus-Szybist – nagroda główna w 2. edycji Konkursu na okładkę książki uszlachetnioną w technologii 3D Touch

Poznaliśmy wyniki 2. edycji Konkursu na okładkę książki uszlachetnioną w technologii 3D Touch, organizowanego przez drukarnię cyfrową Totem.com.pl we współpracy z firmami Konica Minolta Business Solutions Polska i PC Print Sp. j. Wyniki rywalizacji grafików – osób zarówno profesjonalnie zajmujących się projektowaniem graficznym, jak i amatorów –ogłoszono 14 października br. Główną nagrodę w postaci 5 tys. przyznano Antoninie Janus-Szybist za pracę pt. „Solaris”.

Przedmiotem konkursu było wykonanie pracy graficznej w formie okładki dowolnej książki, z zastosowaniem uszlachetnień druku 3D Touch przy użyciu maszyny MGI JetVarnish 3D oferowanej przez Konica Minolta. 3D Touch to cyfrowa technologia dostępna w drukarni Totem, pozwalająca uszlachetniać okładki metalizowanymi foliami i lakierami – w tym lakierem 3D, dzięki któremu uzyskiwany jest nowy, sensoryczny wymiar doznań w obcowaniu z książką. Elementy graficzne powleczone lakierem stają się wypukłe i wyczuwalne pod palcami. Organizatorzy za cel konkursu postawili sobie nie tylko propagowanie wśród projektantów technologii 3D Touch, ale także promocję nowoczesnego designu okładek i wsparcie młodych twórców.

Poziom nadesłanych na konkurs prac był niezwykle wysoki. Michał Rejnowski, prezes drukarni Totem, mówi: „Projekty, które otrzymaliśmy, utwierdzają nas w przekonaniu, że okładki książek mogą być prawdziwymi małymi dziełami sztuki graficznej. Połączenie wyrafinowanej lub z drugiej strony niezwykle prostej grafiki z technologią 3D Touch daje zaskakujące i zachwycające efekty. Umiejętne zastosowanie technologii pozwala nadać okładce nowe znaczenia, wydobyć ukryte sensy, wzmocnić przekaz, zbudować nastrój.

Cieszymy się, że nasza drukarnia pomaga zarówno projektantom, jak i wydawcom w uzyskaniu tych efektów, tym bardziej, że twórcy okładek coraz odważniej sięgają po nową technologię, która pozwala uzyskać rezultaty dotąd nieosiągalne przy zastosowaniu tradycyjnych metod”.

Na konkurs nadesłano 60 prac, z czego 58 zakwalifikowało się do oceny. Jury w składzie: Maria Magdalena Kurpik – długoletni kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie, wykładowca akademicki, Lech Majewski – Kierownik Katedry Komunikacji Wizualnej ASP w Warszawie, Andrzej Palacz – redaktor naczelny magazynu „Wydawca” i portalu wydawca.com.pl, Georgij Petriaszwili – Kierownik Zakładu Technologii Poligraficznych Politechniki Warszawskiej, Michał Rejnowski – prezes Totem.com.pl, Tomasz Skonieczny – regionalny kierownik sprzedaży w firmie PC Print, Mateusz Woźniak – dyrektor działu rozwiązań produkcyjnych w Konica Minolta, wyłoniło 3 najlepsze prace i przyznało 5 równorzędnych wyróżnień.

Nagroda główna w wysokości 5 tys. zł przyznana została Antoninie Janus-Szybist za pracę „Solaris” za „niezwykle ciekawe, nowoczesne, a zarazem proste rozwiązanie graficzne harmonijnie współgrające z treścią książki, wzmocnione użyciem technologii 3D Touch, co prowadzi do uzyskania wrażenia przestrzenności i w efekcie gwarantuje wyróżnienie okładki na księgarskiej półce”.

2. miejsce w konkursie – „Mesjasz Diuny” Jakuba Litworni

Drugie miejsce w konkursie i 3 tys. zł zdobył Jakub Litwornia za pracę „Mesjasz Diuny” – za „inteligentne, oszczędne wykorzystanie folii i lakieru 3D, które dają efekt przemyślanego i wyważonego umiaru w zastosowaniu technologii, dzięki której projekt uzyskuje nową jakość i nowe wymiary interpretacyjne”.

3. miejsce w konkursie – „Saul Bass – monografia artysty” Beaty Grochowskiej

Praca pn. „Saul Bass – monografia artysty” Beaty Grochowskiej zajęła 3. miejsce (2 tys. zł) – doceniono „wyważony, doskonały projekt graficzny, świetnie komunikujący treść książki i umiejętne zastosowanie technologii dopełniającej przekaz stylistycznie i treściowo”.

Wyróżnienia (każde po 1 tys. zł) otrzymali: Tomasz Barczyk za pracę pt. „Punkt i linia a płaszczyzna”, Grzegorz Japoł za „Stary człowiek i morze”, Magdalena Szamocka za „Miasto ślepców”, Robert Widomski za projekt „Sztuka kochania”, Marta Wittchen za okładkę „The secret life of Salvador Dali”.

Jury w werdykcie podkreśliło, że wszystkie wyróżnione prace cechuje twórcze podejście do technologii 3D Touch i niezwykle kreatywne wykorzystanie jej w projektach. Technologia przestaje być tylko dodatkiem do projektów, ale staje się ich integralną częścią – budując nowe wymiary, zarówno na płaszczyźnie interpretacyjnej, stylistycznej, jak i czysto wizualnej.

Organizatorzy już dziś zapowiadają kontynuację konkursu i jego 3. edycję. Promowanie w formie konkursu technologii, która staje się przynależnym elementem projektu graficznego oraz konsekwentna edukacja w tym zakresie, skutkują nie tylko wzrostem świadomości wśród projektantów i grafików, ale przede wszystkim wzbogacają okładki o dotąd nieosiągalne efekty wizualne i sensoryczne. To zaś powoduje, że książki wyróżniają się na księgarskiej półce i wzbudzają zainteresowanie potencjalnego czytelnika.

  • Obecnie 0 z 5.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5 (0 ocen/y)

Dziękujemy za ocenę!

Twoja ocena już została uwzględniona. możesz oceniać tylko raz!

Twoja ocena została zmieniona, dziękujemy za ocenę!

Nie masz uprawnień do pisania komentarzy. Zaloguj się.

Z ostatniej chwili

Europejskie stowarzyszenie producentów etykiet FINAT ogłosiło zwycięzców 2. edycji konkursu #LABELicious, rozpoczętej w 2019 r. Zwycięzcami rywalizacji, której finał odbył się z opóźnieniem z powodu pandemii, zostali Sabrina Bento z Portugalii i Bjarne Castelein z Belgii. Ogłoszenie nagród bezpośrednio poprzedziło rozpoczęcie kolejnej edycji konkursu, której punktem kulminacyjnym będzie ceremonia wręczenia nagród zaplanowana podczas targów Labelexpo Europe pod koniec kwietnia 2022 r.

Grupa Schumacher Packaging, producent opakowań z tektury falistej i litej, planuje wdrożenie największego programu inwestycyjnego od momentu powstania przedsiębiorstwa w 1948 r. Do 2025 r. firma zainwestuje ok. 700 mln euro, z czego 300 mln euro w samych Niemczech.

19 listopada br. firma Koenig & Bauer zorganizowała w swojej siedzibie w Radebeul kolejny w tym roku Dzień Otwarty dla drukarń z Polski, tym razem reprezentujących segment akcydensowy (o spotkaniu dla drukarń opakowaniowych pisaliśmy TUTAJ). Główną atrakcją wydarzenia, na które złożyły się część konferencyjna i pokazy w Centrum Technologicznym, była pełnoformatowa maszyna arkuszowa – Rapida 106X i realizowana z jej udziałem produkcja autonomiczna.

Polecamy

Prenumerata

Zachęcamy do zaprenumerowania naszego pisma.
Wypełnij formularz i dołącz do grona ludzi dobrze poinformowanych.

●Zamawiam prenumeratę●

Reklama

W tym miejscu zamieszczamy cenniki produktów reklamowych w drukowanych wydaniach "Świata DRUKU" oraz informacje techniczne dotyczące ich przygotowania.
Wszelkie ewentualne pytania prosimy kierować do działu reklamy:
tel. 42 687 12 92
reklama@swiatdruku.eu

*Informacje o modułach reklamowych do zestawień tematycznych:

Moduły reklamowe do zestawień przygotowywane przez nasze zewnętrzne studio graficzne (w wym. 180 x 40 mm), w oparciu o przesłane do nas w tym celu następujące materiały Klienta:
- logotyp w rozdzielczości 300 dpi (formaty: AI, CDR, EPS, JPEG, PDF lub TIFF)
- nazwa firmy wraz z formą prawną
- adres: ulica, numer, kod pocztowy, miejscowość
- jeden numer telefonu i jeden numer faksu
- jeden adres e-mail i jeden adres strony www
- opis działalności do 600 znaków ze spacjami.

Moduły są przesyłane do Klienta przed drukiem w celu akceptacji.

W cenie modułu zawarta jest jedna poprawka Klienta i wszelkie korekty ewentualnych błędów zawinionych przez naszą redakcję lub studio graficzne.

Dodatkowe zmiany treści są dodatkowo płatne, uzależnione od czasu pracy studia.