Home / Czytelnia / Z ostatniej chwili / Technologie / Najnowsze rozwiązania do druku offsetowego w portfolio firmy Agfa

Najnowsze rozwiązania do druku offsetowego w portfolio firmy Agfa

Przez sześć dni, w okresie przypadającym na przełożone targi drupa, Agfa prezentowała w sposób zdalny swoje najnowsze rozwiązania dla druku offsetowego. Podczas sesji online przedstawiciele belgijskiego producenta zaprezentowali ofertę uwzględniającą różne segmenty rynkowe, bazujące na offsecie. Webinaria poprzedziła – przeprowadzona również w trybie online – konferencja prasowa, podczas której zaanonsowano poszczególne premiery rynkowe oraz udoskonalone wersje rozwiązań software’owych i sprzętowych. Wirtualny projekt nosił nazwę Studio 4D48 – taki miał być numer stoiska firmy na targach drupa 2020.

Apogee 12 i inne rozwiązania software’owe: z myślą o wydajnej produkcji opakowań, książek i druków komercyjnych
Jedną z najważniejszych premier zaanonsowanych przez firmę Agfa była nowa wersja jej sztandarowego systemu produkcyjnego – Apogee v12, która pojawi się w ofercie producenta jesienią br., zaś Studio 4D48 było okazją do zaprezentowania najważniejszych nowych i udoskonalonych jej funkcjonalności. Przedstawiali je, kierując je do drukarń o różnych profilach (m.in. specjalizujących się w produkcji opakowaniowej i komercyjnej), Alain Cormond – Business Development Manager oraz Erik Peeters – Marketing Manager Software Solutions w firmie Agfa.
Pierwsza z nich – Cut ‘n Assemble – wzbogaciła moduł Apogee Impose, umożliwiając bardziej optymalne rozmieszczanie różnych prac na arkuszu z myślą o ich jednoczesnym drukowaniu i wykańczaniu, a co za tym idzie – redukcji odpadów. W kontekście impozycji Agfa wprowadziła też inne udoskonalenia: tworzenie indywidualnych, automatycznych raportów; łatwe i szybkie tworzenie impozycji ze zróżnicowanych prac; wsparcie dla funkcji tzw. bottlingu oraz kompensację efektu przyrostu wstęgi (rozciągania się papieru podczas drukowania).
Z myślą o większej automatyzacji procesów wprowadzona została funkcja ATP (Automate Task Processor), w ramach której przesyłane do systemu pliki są analizowane pod względem zawartości i meta danych, a pozyskane w ten sposób informacje automatycznie definiują konkretne działania np. zmianę nazwy dokumentu, skierowanie pliku do maszyny drukującej (offsetowej lub/i cyfrowej). W portalu Apogee WebApproval, zwiększającym interakcję między drukarnią a jej klientami, wprowadzono tzw. rozwiązanie multi-tenant. Umożliwia ona stworzenie kilku brandów dla tego samego przedsiębiorstwa poligraficznego z myślą o obsłudze różnych zleceniodawców lub grupowanie łączących się drukarń w ramach jednego systemu Apogee. Inne funkcje, jakie tu się pojawiły, to m.in.: wydłużenie czasu pozostawania zalogowanym na portalu, szybkie porównywanie różnych wersji plików oraz poprawiona obsługa notatek i rejestru błędów w pracach.
Sporo miejsca podczas Studia 4D48 poświęcono rozwiązaniu Apogee Cloud – oferowanemu w formie subskrypcji systemowi workflow, bazującemu na technologii „chmury”. Firma stworzyła bazujący na przeglądarce internetowej interfejs użytkownika – WebFlow, zwiększający kontrolę operatorów nad realizowaną produkcją.

Podczas webinariów wspomniano też o innych rozwiązaniach software’owych firmy skierowanych na rynek druku offsetowego: nowej wersji sklepu internetowego Apogee StoreFront 5.6 (wyposażonej m.in. w rozbudowany soft proofing, stopniowe akceptowanie prac i automatyczne uzupełnianie zleceń w kontekście personalizacji) oraz – komplementarnych w stosunku do Apogee, oferowanych w ramach projektu ECO3 – modułach InkTune (optymalizującym zużycie farby) i PressTune (stabilizującym proces drukowania).
Płyty Eclipse i Adamas, czyli ekologia i ekonomia w druku offsetowym
Kilka miesięcy temu w ofercie firmy Agfa pojawiła się bezprocesowa płyta Eclipse, której charakterystykę – także podczas webinariów skierowanych m.in. do drukarń opakowaniowych i akcydensowych, bazujących na arkuszowym druku offsetowym – zaprezentowała Iris Bogunovic, Product Manager Plates & CtP Systems w firmie Agfa. Wymieniała m.in. cztery kluczowe – zdaniem producenta – korzyści wynikające z jej wdrożenia: wysoki i stabilny, utrzymujący się nawet przez 7 dni kontrast obrazu (niezwykle istotny w kontekście płyt bezprocesowych); możliwość przechowywania do 24 godzin w oświetleniu biurowym, wysoką odporność na zadrapania oraz przenoszenie powłoki, którą jest pokryta, na papier podczas rozruchu maszyny.

Studio 4D48 było też okazją do promocji bezchemicznej płyty Adamas, która – jak podkreślała Iris Bogunovic – równie dobrze odnajduje się w offsetowym druku arkuszowym, jak i zwojowym heatsetowym. Jak mówiła, jest to najbardziej trwała płyta typu chem-free, dostępna na rynku. Umożliwia całkowite wyeliminowanie wody z procesu prepress (jej finalna obróbka ma miejsce w dedykowanym urządzeniu czyszcząco-gumującym – COU) i nawet 75% redukcję odpadów w porównaniu z rozwiązaniami konkurencyjnymi. Dedykowana jest zarówno produkcji z użyciem farb konwencjonalnych, jak też UV (w tym H-UV i LED-UV). W przypadku tych drugich umożliwia drukowanie nakładów do 75 tys. egzemplarzy. Iris Bogunovic wskazywała też na wysoki kontrast obrazu oraz szybkie osiągnięcie pierwszej odbitki nakładowej, co przyczynia się do wyższej wydajności i proekologiczności realizowanej przez drukarnię produkcji.

Automatyzacja i robotyzacja procesów prepress – temat na czasie
Kwestia usprawnienia procesu przygotowania form drukowych, niezależnie od rodzaju realizowanej produkcji (komercyjnej, opakowaniowej, heatsetowej czy gazetowej) pojawiała się bardzo często w ramach projektu Studia 4D48. W tym kontekście Agfa zaanonsowała światową premierę w swojej ofercie – robot do transportu płyt (w różnych formatach) z palet do systemu CtP. Jest on – jak podkreśla firma – dostępny w jej portfolio w ramach wyłączności, a z jego zalet w takim samym stopniu mogą skorzystać drukarnie heatsetowego, jak i arkuszowe – kluczem do osiągnięcia odpowiedniej wydajności jest skala produkcji i różnorodność stosowanych formatów płyt. Prezentująca jego funkcje Iris Bogunovic wskazywała m.in. na takie elementy jak: dostosowanie konfiguracji robota do indywidualnych potrzeb klienta, optymalizacja procesów prepress w kontekście ładowania płyt (zwłaszcza w przypadku więcej niż jednej naświetlarki CtP pracujących w tym samym pomieszczeniu), odciążenie pracowników od ręcznych, powtarzalnych czynności (co oznacza możliwość przydzielenia im innych, bardziej efektywnych czasowo i kosztowo zadań) oraz wzrost całkowitej wydajności działań w obszarze prepress. Robot pracuje z prędkością do 80 płyt/h, niezależnie od formatu – tych zaś może być maksymalnie pięć. Co więcej, jest w pełni zintegrowany z systemem Apogee.
Raster SPIR@L, płyta Energy Verve i inne rozwiązania dla heatsetu
Podczas webinarium skierowanego do drukarń heatsetowych zaprezentowane zostały dwie płyty dedykowane tego typu produkcji: nowa, termoczuła Energy Verve i znana już z oferty firmy Agfa, bezchemiczna Adamas. Wymieniając zalety wynikające z wdrożenia pierwszej z nich, Iris Bogunovic wskazywała m.in. na możliwość drukowania wysokich nakładów, wydajność, wysoką odporność chemiczną i mechaniczną oraz pozytywny wpływ na rzadsze zrywanie się wstęgi papieru, będące jedną z bolączek produkcji zwojowej.

Sporo miejsca podczas spotkania dla drukarń heatsetowych poświęcono rastrowi SPIR@L, jaki pojawił się w ofercie firmy Agfa w ubiegłym roku. Jak podkreślano, może on być stosowany także przy produkcji o innej specyfice, np. w druku gazetowym czy komercyjnym. Prezentujący go Erik Peeters podkreślał, że pomimo posiadania wielu rastrów w swojej ofercie, Agfa wciąż pracuje nad nowymi rozwiązaniami, a najnowszym z nich jest właśnie SPIR@L. Wśród kluczowych korzyści wynikających z jego zastosowania producent wymienia m.in. możliwość uzyskania wyższej jakości, czystości obrazów, a także poprawienia efektywności produkcji.
Bogactwo rozwiązań dla druku gazetowego
Ostatnia odsłona Studia 4D48 poświęcona była rozwiązaniom do produkcji wydawniczej i gazetowej. Rainer Kirschke – Marketing Manager Newspaper w firmie Agfa podkreślał, że wszystkie one wpisują się w założenia projektu ECO3, uwzględniającego większą ekologię, ekonomię i wygodę z użytkowaniu poszczególnych produktów, a kluczowe korzyści wynikające z ich wdrożenia to: obniżenie całkowitych kosztów zakupu i użytkowania (TCO), redukcja czasu i kosztów związanych z obsługą sprzętu i materiałów, usprawnienie procesu produkcyjnego oraz czasowa dostawa danych i gotowych form drukowych.

Wśród rozwiązań software’owych firma zwraca szczególną uwagę na system workflow Arkitex 4.0, który – podobnie jak Apogee – jest opcjonalnie dostępny w wersji subskrypcyjnej, bazującej na technologii cloud computing. Agfa wprowadziła też do oferty nowy moduł – PrintSphere Disaster Recovery, będący dodatkowym zabezpieczeniem danych klienta, przechowywanych na serwerach obsługiwanych przez firmę. W kontekście produkcji gazetowej ponownie przytoczono zalety rastra SPIR@L oraz jego integralności i komplementarności względem programów IntelliTune (poprawiającym jakość obrazów) i OptiInk (redukującym zużycie farby).
Wśród nowości sprzętowych Rainer Kirschke zwrócił szczególną uwagę na Attiro Cleaning Module – specjalny, nowy moduł czyszczący instalowany w urządzeniu Attiro ZH, służącym do finalnej obróbki gazetowych form drukowych, m.in. wprowadzonych jakiś czas temu na rynek Avatar V-ZH.
Michał Śliz, dyrektor zarządzający polskim oddziałem firmy Agfa podsumowuje: „Cieszymy się, że pomimo odwołania targów drupa, udało nam się w sposób zdalny zaprezentować nowe i udoskonalone rozwiązania dedykowane produkcji offsetowej. Przygotowane przez naszą belgijską centralę webinaria cieszyły się dużą popularnością, a ich odbiorcy doceniali zwłaszcza wypowiedzi użytkowników rozwiązań Agfa, wśród których znalazła się także drukarnia z naszego kraju – db Print Polska. Dziękujemy zatem wszystkim, którzy znaleźli czas, by zapoznać się z naszą ofertą i już dziś zapraszamy na nasze stoisko podczas przełożonych na kwiecień 2021 roku targów drupa, gdzie będzie można się z nimi bezpośrednio zapoznać”.
Na stronie firmy Agfa dostępne są nagrania ze wszystkich spotkań.

  • Obecnie 0 z 5.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5 (0 ocen/y)

Dziękujemy za ocenę!

Twoja ocena już została uwzględniona. możesz oceniać tylko raz!

Twoja ocena została zmieniona, dziękujemy za ocenę!

Nie masz uprawnień do pisania komentarzy. Zaloguj się.

Z ostatniej chwili

Niektórzy uważają, że lato jest miłym wstępem do pięknej jesieni… Rozpoczęliśmy już przygotowania do wrześniowego wydania „Świata DRUKU”, w którym skupimy się na następującej tematyce: rozwój technologii fleksograficznej – szeroka i wąska wstęga; opakowania na żywność – produkcja i techniki zadrukowywania opakowań i etykiet; pakowanie; druk UV; technologie poligraficzne dla przemysłu (m.in. druk 3D, druk na ceramice, tworzywach sztucznych, drukowana elektronika).
W numerze znajdą się również zapowiedzi targów InPrint i viscom Italy w Mediolanie, na których to wydanie naszego magazynu będzie dystrybuowane. Znajdziecie je Państwo także na targach Polagra Food w Poznaniu, oraz na 15. konferencji „Etykiety samoprzylepne – najnowsze technologie”, organizowanej przez nasze wydawnictwo w ramach Akademii Wiedzy w dniach 22–23 października br.

Zapraszamy na tegoroczne warsztaty „Mini-Akademia Zarządzania Barwą. Tajniki poprawnego odwzorowania barw na ekranie i w druku” w dniach 9–10 września br. podczas FestiwaluDruku.pl. Nasi eksperci CM – Krzysztof Pawluk (Technical Sales Specialist, EFI) i Grzegorz Mencfel (Business Account Manager Commercial & Industrial Printing, Epson Europe, Oddział w Polsce) – odpowiedzą na trudne pytania i opowiedzą o tym, co aktualnie może ułatwić Państwu pracę.
Przypominamy również, że nadal przyjmujemy zgłoszenia udziału w IX konferencji „Tektura falista – najnowsze technologie”, która odbędzie się w dniach 24–25 września 2020 r. w hotelu „Rancho Pod Bocianem”, ul. Nadarzyńska 15, w Przypkach. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z naszą ofertą i programem wydarzenia. Podczas tego dorocznego spotkania ekspertów z branży tektury falistej gwarantujemy wymianę doświadczeń i odpowiedzi na trudne pytania, integrację w otoczeniu natury, dla chętnych konkurs gry w minigolfa lub piłkę siatkową oraz – przede wszystkim – bogaty program merytoryczny.

W firmie Essentra Packaging z Lublina, należącej do międzynarodowej grupy Essentra, pracuje od pewnego czasu nowa, 17-calowa maszyna fleksograficzna FA-17 marki Nilpeter. Urządzenie, wyposażone w liczne opcje i funkcje automatyzujące oraz usprawniające proces drukowania, znacząco zwiększyło potencjał produkcyjny tego przedsiębiorstwa pod względem realizowanej tu produkcji etykietowej. W tym obszarze odbiorcami Essentra Packaging są przede wszystkim światowe marki z segmentu produktów kosmetycznych oraz farmaceutycznych.

Polecamy

Prenumerata

Zachęcamy do zaprenumerowania naszego pisma.
Wypełnij formularz i dołącz do grona ludzi dobrze poinformowanych.

●Zamawiam prenumeratę●

Reklama

W tym miejscu zamieszczamy cenniki produktów reklamowych w drukowanych wydaniach "Świata DRUKU" oraz informacje techniczne dotyczące ich przygotowania.
Wszelkie ewentualne pytania prosimy kierować do działu reklamy:
tel. 42 687 12 92
reklama@swiatdruku.eu

*Informacje o modułach reklamowych do zestawień tematycznych:

Moduły reklamowe do zestawień przygotowywane przez nasze zewnętrzne studio graficzne (w wym. 180 x 40 mm), w oparciu o przesłane do nas w tym celu następujące materiały Klienta:
- logotyp w rozdzielczości 300 dpi (formaty: AI, CDR, EPS, JPEG, PDF lub TIFF)
- nazwa firmy wraz z formą prawną
- adres: ulica, numer, kod pocztowy, miejscowość
- jeden numer telefonu i jeden numer faksu
- jeden adres e-mail i jeden adres strony www
- opis działalności do 600 znaków ze spacjami.

Moduły są przesyłane do Klienta przed drukiem w celu akceptacji.

W cenie modułu zawarta jest jedna poprawka Klienta i wszelkie korekty ewentualnych błędów zawinionych przez naszą redakcję lub studio graficzne.

Dodatkowe zmiany treści są dodatkowo płatne, uzależnione od czasu pracy studia.